image1 image2 image3 image4 image5 image6

Myanmar ( Barma ) 2016|Cesta po Barmě z března 2016

Den 11: Bagan - pagody a stupy

Bagan Nova Guest House je příjemný guest house v Novém Baganu. Poprvé co máme teplou vodu a tlak ve sprše, takže voda stříká a ne kape. Snídaně je na výběr asijská nebo západní. Zajímavé je, že se zatím všude servirovaly snídaně do devíti,  což máme občas problém stihnout. Zajímavostí guest housu je, že se v něm chodí naboso, boty se zouvaji před vchodem do hotelu.

Ráno jsme se vydali na prohlídku pagod. Chceme dát první den jen ty v okolí, tak vyrážíme pěšky, protože se to na mapě bez měřítka zda jako skvělý nápad. Po chvíli šlapání situaci prehodnocujeme a zvažujeme půjčení kola a nakonec se rozhodneme pro skútr. Skútry mají elektrické, zajímavé, ale docela to jezdí dobře a baterie vydržela celý den a její stav ukazuje pořád plné nabití.

Na recepci nám doporučili pár zajímavých pagod, některé jsme měli vybrané z průvodce. Vyrážíme k té nejvzdálenější a budeme se pomalu vracet směr hotel.

První navštěvujeme Shwe zi gone pagodu. Ta je pozlacená. O proti te Yangonske je méně velkolepá, ale je starší, je jedna z nejstarších v Baganu. Začal ji stavět král Anawratha, když přivezl zuby Buddhy ze Srí Lanky,  někdy mezi lety 1044 a 1077.

Pokračujeme k pagode Htilominlo,  která je naopak jednou z nejnovějších pagod v Baganu (1211-1235) a je ukázkou architektury pozdního období.

Další je Ananda Temple.  Ta je jednou z největších a nejohromejsich. Dorůstá výšky 52 metrů.

Ve Starém Baganu navštěvujeme pagodu Thatbyinyu. Ta je úplně tou nejvyšší v regionu, dosahuje výšky 66 metrů. Tím dopolední průzkum končí.

Odpoledne vyrážíme na druhou stranu a objevování je více chaotické. Již to nejsou ty proflakle pagody a je potřeba je více hledat, nevede k nim asfaltová cesta, ale odměnou jsou téměř opuštěné pagody s minimem turistů a s méně obtezujicimi prodejci.

První na řadu přichází Dhamma-ya-za-ka. Ta je postavena do petiuhelniku, což není v buddhistickém světě běžné a mimo Bagan se ve světě nevyskytuje. Zajimave je také okolí, které má takovou zahradní úpravu.

Po cestě k pagode Thambula přichází série neplanovanych a pro mě neznámých pagod. Jedna  nás zaujala svou bílou barvou, druhá výhledem atd. Pagoda Thambula je známa pro svou výzdobu v interiéru květinovými prvky.

V okolí je také Nan Myint věž, která je součástí hotelu. Je to kýč, který sem jednoznačně nezapadá a navíc jsem  se v průvodci dočetl, že jediné dobré  na výhledu z ní je, že nehyzdi fotky.

Pak už se mizernou cestou dostáváme k Sulamani. Ta je považována za jednu z nejhezčích pagod.

Pak zajíždíme k pagode Dhammayangyi. Ta by měla být unikátní, musím přiznat, že po celém dni na pagodach mi připadá dost jako ostatní.

Výlet zakoncujeme v Bu Paya, což je pagoda na břehu řeky Ayeyarwaddy a už jen kvůli výhledu stojí za to.

Poslední pagodou je proflakla Shwe San Daw pagoda, kam všichni jezdí na západ slunce. Je to hrozná masovka s desítky busu, aut a motorek. Její výhodou je, že se dá na ni vylézt.